Debriefing fra VM 2019 for Jaguar Land Rover teknikere


Super oplevelse, indleder Stefan Angersbach Koch - der i en Range Rover Velar SVR (Special Vehicle Operations - SVO - er den eksklusive in-house afdeling hos R & D - Research & Development and performance afdeling for Land Rover. Her bliver alle specialbiler lavet - lige fra speciallak (Premium Palette), panseret biler (Range Rover Sentinel) til racing performance biler) påbegyndte sin uge i England fra lufthaven til Shakespears by, Stratford upon Haven, hvor deltagerene blev indlogeret på Hilton Double Tree. 

Ugens program blev gennemgået ved et intromøde med censorer, teknikkere, servicerådgivere og head of technical training. Deltagerne fik gennemgået konkurrencens regler, hvad de skulle forvente samt hvad, der ville blive lagt vægt på i bedømmelsen af deltagernes præstationer. Der ville især blive lagt vægt på den logiske fremgangsmåde i overensstemmelse med JLR standarder.

Den røde løber var rullet ud, 200 personer klappede af alle deltagerne og deres lands flag var repræsenteret. Blot var det danske flag ikke at finde blandt alle flagene, det var blevet gult og blåt i stedet, da det var det svenske flag der vejrede for Stefan. Stefan havde tankerne helt andre steder på daværende tidspunkt, først senere var han lidt skuffet over Dannebrogs fravær.



En af de praktiske opgaver var en inspektion af skumgummi i et sæderyg, dernæst fulgte tre opgaver på bilerne i Power Train, Chassis og Electrical. Stefan skulle her igen vise en logisk fremgang. Efter konkurrencerne følte Stefan sig en kende uduelig og træt. Men til defbriefing om aftenen fik Stefan snakket dagens opgaver igennem med de andre deltagere. Her fandt han ud af, at han ikke var den eneste, der ikke nåede alt, hvilket hjalp på humøret. 

På Factory Tour i fabrikken i Solihull, hvor Jaguar F-Pace, Jaguar E-Pace, Range Rover og Range Rover Sport produceres, oplevede Stefan produktionslinjen. Der er 10.000 ansatte på fabrikken. De har nærmest intet lager, da de arbejder med ’Just in Time Delivery. Der ankommer 1.000 lastbiler dagligt med dele til fabrikken, hvorfor logistikken skal være i orden. Hver station på produktionslinjen tager 90 sekunder, det går hurtigt og der ruller ca. 1.350 nye biler af produktionslinjen i døgnet. Robotterne arbejder i døgndrift og har totalt omskiftelige hoveder. Robotten scanner en stregkode og finder hurtigt ud af hvilket hoved, den skal benytte for at lave lige netop dén bil. 

Driver Experience foregik på en Off Road bane på de gamle Royal Air Force grunde. Deltagerne fik her mulighed for at prøve en af følgende modeller; Land Rover Defender, Land Rover Discovery, Land Rover Discovery Sport og Range Rover Evoque. Bilerne blev kørt med 5 miles i timen på en forhindringsbane på standarddæk. Det var fascinerende at mærke bilerne stille og roligt kravle op af forhindringerne - imponerende at opleve, hvad de reelt er i stand til, fortæller Stefan. En sand øjenåbner, at se hvor godt softwaren fungerer. Herhjemme kører vi disse biler ud på flad vej for at teste for fejl, siger Stefan, bilerne bliver kun afprøvet en brøkdel af hvad, de reelt er i stand til.



På High speed banen fik Stefan mulighed for at køre Jaguar F-Type SVR og Jaguar F-Pace SVR. Det var en racerbane med fire spor, hvor ingeniørerne til dagligt tester bilerne. Men de fik selskab af Stefan og resten af de teknikere, der var til VM, der blev bedt om at presse bilerne maksimalt på banen, af instruktøren, der sad ved deres side. Dette for at deltagerne fik en ultimativ sjov oplevelse.  Stefan synes, det var fedt at have en instruktør, der blev ved med at sige ’more power’, ’more power’ på langsiden og ’more brake’, ’more brake’, når de kom tæt på svingene. De kom op på 300 km/t på langsiden.  

Torsdag aften blev der afholdt galla middag på British Motor Museum, hvor vinderne blev udnævnt. Vinderen blev en tekniker fra Tjekkiet, anden pladsen gik til en englænder og Stefan blev nummer 14. Stefan er tilfreds med sin placering, han lærte meget på turen om setup’et og hvad, der bliver lagt fokus på i konkurrencen.  Han vil meget gerne have mulighed for at stille op for Norden igen næste år, og han håber, at hans deltagelse i år kan være med til at bidrage til, at Norden kan avancere et par pladser i 2020. Enten med ham som deltager eller en anden tekniker fra Skandinavien.

Det var en yderst spændende uge, der krævede meget af deltagerne, men også gav dem meget. Stefan oplevede alle censorer, chefer og deltager som én stor familie gennem hele ugen, hvor der var en god stemning, fyldt med anerkendelse og stolthed.  
Vi glæder os over at have en så dygtig teknikker hos British MotorGroup København og håber, vi igen har mulighed for at sende Stefan eller en af vores andre dygtige teknikkere til Global Technician of the Year 2020.





British MotorGroup A/S - Dynamovej 12A - 2860 Søborg